top of page

Fit zijn en blijven? De keuze is aan jou!

Bijgewerkt op: 15 nov. 2023




Ik heb vaker blogs geschreven over huidverzorging en alles wat daarmee te maken heeft. Ik wil het nu hebben over onze gezondheid, want daar valt nog winst te behalen. Als je gezond en fit bent zal jouw lichaam en huid dat zeker in dank afnemen. Win-win dus.


Veel mensen hebben een drukke baan, kinderen en een druk sociaal leven. We moeten zoveel 'ballen' in de lucht houden en daarbij vergeten we vaak ons zelf. Want hoe zit het met jouw slaap, stress, ademhaling, voeding, beweging en ontspanning? Een disbalans kan zorgen voor terugkerende klachten.



Slaap

's Nachts gaat je lichaam in herstelstand. Als de slaapkwaliteit verminderd is, kan het lichaam niet optimaal herstellen. Hierdoor kunnen klachten en blessures ontstaan. Je slaapt beter als je genoeg daglicht krijgt en veel beweegt op een dag. En het is belangrijk om op tijd je ontspanning en rustmomenten te nemen.


Tip: omdat je lichaam in herstelstand gaat is het ook belangrijk dat je een goede nachtcrème gebruikt. Je huid ruimt 's nachts op en dit moet je aanvullen en voeden.



Stress en ademhaling

Deze zijn met elkaar verbonden. Bij meer stress gaat de ademhaling omhoog. Dan komt het vanuit de nek- en rugspieren. Een langere tijd stress kan dus nekklachten geven. Weet je dat stress de grootste verstoorder is van je gezondheid? Dit kan zich uiten in lichamelijke en psychische klachten.


Tip: Kort mediteren in de ochtend kan helpen je dag rustig te beginnen. Leg je handen op je buik, adem diep in door de neus (4 tellen) en adem langzaam uit door de mond (6 tellen). Herhaal dit 3 keer, rek je uit en sta op!



Voeding

Heb je lage rugklachten, dan kan dat met je darmen te maken hebben zonder dat je dat voelt. Voeding is essentieel voor je hele gestel, want het immuunsysteem werkt vanuit je darmen. Eet zoveel mogelijk natuurlijke producten, verse groenten en fruit, volkoren granen en (een handje) ongebrande noten. En wat dacht je van zaden zoals pompoen- en zonnebloempitten, sesam-, lijn- en chiazaad?


Voor gezonde vetten kun je het beste kokosolie of olijfolie gebruiken. En beperk je inname van suiker. Een goede vervanger (wel met mate) is honing.


Het is wel belangrijk dat je geniet van goed eten en dat je jezelf niet alles ontzegt. De 80/20 regel (80% gezond, 20% minder gezond) werkt voor mij perfect. Mijn 'guilty pleasure' is chocolade. Dat eet ik iedere dag, maar wel met mate. Hoe meer je met voeding goed voor je lijf zorgt, hoe meer energie je zult ervaren. Dat brengt mij naar:



Beweging

Beweging is belangrijk om klachten te voorkomen. Het gaat er niet om dat je 3 keer per week móet fitnessen. Het gaat er wel om dat je in beweging blijft en hierbij vooral doet wat je leuk vindt, want dan hou je het vol. Probeer iedere dag te bewegen en wissel af.

Bewegen is belangrijk voor je weerstand, ontspanning en je slaapkwaliteit. Een wandeling of fietstocht in de natuur geeft mij rust. Wat geeft jou rust?



Ontspanning

Probeer meerdere keren per dag een rustmomentje te pakken. Luister naar je lichaam. Ga naar buiten voor die lunchwandeling en maak je hoofd leeg. Of luister naar je favoriete muziek. Er zijn legio dingen te bedenken voor ontspanning. Kies wat bij jou het beste past.



Het lichaam is in staat om geweldige dingen te doen en het geeft vanzelf aan als er iets aan de hand is. Het is aan ons deze signalen te herkennen en naar te luisteren.


Je kunt zelf veel doen om je energiek en gezond te voelen. Want als je meer beweegt, ontspant en gezonde voeding eet, slaap je ook beter. Dan is de cirkel rond en zal stress verminderen.

Dit komt jouw lichaam (mentaal en fysiek) én huid ten goede!


Investeer in jezelf. Kom langs voor een heerlijke massage of gezichtsbehandeling. Gun het jezelf en laad weer helemaal op. Luister naar je lichaam, want dat weet wat het beste is voor jou!



Liefs Karin





53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page