Zoeken
  • Mooij bij Karin

5 x waarom 8 uur slapen belangrijk is voor jouw huid

Bijgewerkt op: 30 mrt. 2020

Heb jij ook wel eens donkere kringen, wallen of een opgezwollen huid na een paar nachten met weinig slaap? Dit is normaal en kan iedereen overkomen. Maar hoe beïnvloedt een tekort aan slaap de gezondheid van jouw huid?


Voldoende slaap is niet alleen cruciaal voor je huid maar voor je hele lichaam. Als volwassene is 6-8 uur slaap in principe voldoende. De huid wordt op verschillende manieren beïnvloedt door slaapgebrek. Hoe dan?




*Je huid wordt dof


Tijdens het slapen zorgt je lichaam via stroming van je bloed ervoor dat je huid een gezonde glans krijgt. Slaaptekort voorkomt dit, waardoor je huid dof wordt.


*Je krijgt donkere kringen


Één van de eerste tekenen van slaaptekort zijn donkere kringen. Ze worden veroorzaakt door bloed dat zich ophoopt onder je ogen. Dit is zichtbaar omdat de huid onder je ogen erg dun is. Ook hiervoor geldt dat een goede doorstroming van het bloed erg belangrijk is.


*Je huid wordt droog


Slaaptekort kan leiden tot een onbalans in de natuurlijke ph waarde/niveau van je huid. Hierdoor is je huid niet meer in staat om voldoende vocht te produceren. Als gevolg hiervan kunnen er kleine scheurtjes in je huid ontstaan.


*Producten werken niet meer effectief


Terwijl je slaapt is je huid bezig zichzelf te repareren. Dit kan doordat er geen externe bedreigingen zijn zoals zonnestraling en vrije radicalen. Je bloedstroom is consistenter en hierdoor kan je huid beter huidverzorgingsproducten opnemen. Je kunt je voorstellen dat dit niet het geval is bij te weinig slaap.


*Je huid veroudert sneller


Onderzoek toont aan dat slecht slapen de tekenen van huidveroudering kan versnellen. Het vermogen van de huid om zichzelf te herstellen gaat achteruit. Je huid produceert meer collageen terwijl je slaapt en voldoende nachtrust hebt, wat belangrijk is voor huidherstel. Je huid is elastischer en je hebt een kleinere kans op rimpels.



*Tips voor een goede nachtrust


-schakel alle schermen minstens een half uur voor je gaat slapen uit

-maak voor jezelf een heerlijke kop thee

-wees matig met alcohol

-een warm bad doet wonderen, je komt tot rust

-zorg voor voldoende ventilatie op je slaapkamer



Conclusie: ga op tijd naar bed. Dit zorgt ervoor dat je weer stralend wakker wordt.

Het heet niet voor niets een schoonheidsslaapje !



Welterusten!

Liefs Karin




32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven