top of page

Huid en voeding. Kies jij bewust voor een optimale gezondheid?

Bijgewerkt op: 30 nov. 2023


Wil jij van huidproblemen en gezondheidsklachten afkomen? Verbeter dan je gezondheid door gezonde voeding en leefstijl.


Onlangs heb ik een presentatie gehad van 'GezondXtra, eet, beweeg en leef bewust'. Zij zijn orthomoleculaire diëtisten. Wij hebben een kleine inkijk in hun werkwijze gekregen. Daarvan heb ik een samenvatting gemaakt.


Heb jij last van acné, eczeem of rosacea?


Ik beperk mij in deze blog over huidproblemen. Wat GezondXtra doet gaat veel verder. Denk aan 'maag-darm-lever', 'botten-spieren-gewrichten', 'huid-mond-tanden' en 'hormonen-burn-out-schildklier' klachten.


We hebben allemaal bouwstoffen als eiwitten, vitaminen en mineralen nodig. Heb je hieraan tekort dan kan dat klachten veroorzaken.


De meest voorkomende huidaandoeningen hebben connectie met de darmen:


Acné


Insuline resistentie kan in combinatie met een verhoogde productie van insuline te maken hebben met het onstaan van acné. Groeihormonen kunnen ook een rol spelen (tijdens de puberteit is de aanmaak van groeihormonen het hoogst).


Bij acné neemt de celproductie toe, de dode huidcellen verstoppen het haarzakje, en dat is de ideale omgeving voor bacteriën om te groeien.


Kort samengevat heb je bij acné (bijna altijd) insuline resistentie.


Bij insuline resistentie krijg je teveel aan suikers binnen en je lichaam raakt dan ongevoelig voor insuline. De lever wordt gestimuleerd om nog meer insuline aan te maken waardoor de hersenen een hongersignaal-seintje krijgen. Als er constant veel insuline in je lichaam is blijft de alvleesklier en lever om meer vragen. Dan zit je in een cirkel waar je uit wilt.


Wat is dan de oplossing?

Minder koolhydraten/suikers eten en meer vetzuren en eiwitten. Bijvoorbeeld:


* 500 gram verse groente per dag * kip * vette vis * avocado * eieren * pompoen

* (zonnebloem) pitten en zaden * walnoten


Als je je dagelijks hieraan houdt, zul je merken dat je minder hongergevoel ervaart. Bovenstaande producten verzadigen heel goed en daardoor heb je minder zin in zoetigheid.


Hoe herstel je insuline resistentie?


* verminder de maaltijd frequentie

* kies de juiste vetten en eiwitten

* vul aan met de juiste voedingsstoffen zoals selenium, B-vitaminen, chroom, mangaan, zink

* (nuchtere) krachttraining

* koolhydraten beperkte voeding (max. 2x per dag)



Rosacea


Rosacea kenmerkt zich door vlindervormige roodheid met ontstekingen en branderige/gevoelige roodheid die reageert op warm en koud.


Wat zijn de oorzaken van rosacea:


* tekort aan B-vitamines

* voedselinteroleranties

* tekort aan spijsverteringsenzymen

* teveel blootstelling aan zonlicht en extreme temperaturen (bijv. saunagebruik)

* gebruik van alcohol



Eczeem


Als de huid ´open´ is betekent het dat de huidbarrière letterlijk open is. Eczeem is een huidaandoening waarbij de bovenste huidlaag ontstoken is.


Eczeem aanpakken bij de oorzaak.


De oorzaak zit hem in voedselintolerantie dat maag en darmproblemen veroorzaakt.


Hieronder volgt een opsomming waarbij je waarschijnlijk intolerant bent voor:


Ei, gluten, melk, selderij, pinda's, mosterd, vis, sesamzaad, noten, zwavel, soja, week- en schaaldieren.

Ben je hiervoor intolerant dan krijg je een overactief immuunsysteem. Hormoonzalf van de dokter onderdrukt je immuunsysteem, helpt dus maar tijdelijk en pakt de oorzaak niet aan.


Wat kan je zelf hieraan doen?


1. Check eventuele intoleranties

2. Eet geen bewerkte voeding en kies voor verse, biologische producten (500 gr groente per dag)

3. Zorg voor de juiste vetzuren

4. Drink voldoende water

5. Zorg voor voldoende vitamines en mineralen,

6. Je kan kiezen voor aanvullende supplementen


Intolerantietest, ontlastingsonderzoek en oligoscan (test op vitamines, mineralen, toxische metalen) zijn hulpmiddelen die GezondXtra toepast om achter de oorzaak te komen.

Ook wordt er gekeken naar de (anti-aging) huid. Hoe is de basisverzorging, elasticiteit, heb je neiging tot (meer) rimpels. Heb je dit alles inzichtelijk dan heb je GOUD in handen!



Tot slot nog dit:


Vaak is ons immuunsysteem overactief. Dit kan bijvoorbeeld ook in hooikoorts resulteren. De slijmvliezen raken ontstoken. Wat is hiervoor mogelijk de oplossing?

Geen gluten eten, hoger in vitamine A en meer collageen eten. Collageen zit o.a. in vis, kip, bottenbouillon, orgaan- en stoofvlees.


Een goede spijsvertering is belangrijk voor het genezen van allerlei gezondheidsklachten. Voor een goede spijsvertering is het belangrijk om te ontbijten, lunchen en dineren met vezels. Je darmen werken optimaal door fruit, noten, zaden, volkorengranen, groenten en peulvruchten te eten. Ongezond eten (waaronder junkfood en suiker) zorgt er voor dat de slechte bacteriën zich verder ontwikkelen. Omega 3-vetzuren worden aangeraden en zuivel en suiker worden afgeraden.


Denk je na het lezen van deze blog, ik wil hier meer van weten. Neem dan contact met mij op. Ik kan je doorverwijzen naar GezondXtra. Ze hebben meerdere vestigingen in Nederland (o.a. in Nijmegen)


Kies voor energiek, fit en gezond!


En...zorg goed voor je huid, je hebt er maar één!


Liefs Karin











101 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page